Skoda versnelt elektrificatie:

Skoda versnelt elektrificatie:

Skoda is van plan om in 2026 drie nieuwe EV-series te lanceren.

Skoda is van plan om al in 2026 drie nieuwe EV's aan zijn gamma toe te voegen, jaren eerder dan verwacht. In diezelfde periode zullen we een nieuwe Superb en een nieuwe Kodiaq tegenkomen.

Skoda heeft eerder aangegeven dat zijn geëlektrificeerde gamma uiterlijk in 2030 moet zijn uitgebreid tot drie voertuigen; Nu is dat 2026. Naast de bestaande Enyaq gaat het om een kleinere SUV, alsook om een "niet-SUV" SUV die er opnieuw onder zal worden geplaatst. Dit is het compacte (B-segment) model dat in samenwerking met Cupra en Volkswagen wordt ontwikkeld en eerder op deze site is besproken. Het derde model is een grote SUV met zeven zitplaatsen. Inderdaad: de productieversie van de pas onthulde Skoda Vision 7S conceptcar.

De Tsjechen hebben deze vier elektrische modellen ook nodig omdat in 2030 zeventig procent van alle in Europa verkochte Skoda's elektrisch moet zijn. Om dit doel te bereiken, zal de komende vijf jaar 5,6 miljard euro extra worden geïnvesteerd in elektrische mobiliteit. Daarnaast gaat er 700 miljoen euro naar het onderdeel 'digitalisering'.
Met zeventig procent elektriciteit is het echter nog dertig procent. Die kant wordt gedekt door de introductie van een geheel nieuwe Superb en diezelfde Kodiaq, dus die laatste zal worden gelijnd met een eveneens zeven zits EV. Skoda introduceert de nieuwe Superb en Kodiaq in de tweede helft van volgend jaar. Het jaar daarop, in 2024, krijgt de Skoda Octavia, die nu nog vrij fris is, een make-over.

nieuwe stijl
De verwachting is dat alle nieuwe Skoda's min of meer volgens de nieuwe stijl worden getekend. Dat is wat Skoda vanavond liet zien in de eerder genoemde concept car, de Vision 7S. De opfrisbeurt betreft niet alleen het design van de auto's, dat wat strakker en minimalistischer zal worden. Nee, Skoda herziet ook zijn merkuitstraling door andere kleuren, lettertypes en logo's toe te passen. Het nieuwe logo staat al op deze 7S en is in feite een geschreven vorm van het woord 'Skoda', maar dan met een nieuwe stijl. Geheel volgens de laatste mode is het niet langer een driedimensionaal logo, maar een 2D afbeelding. Skoda gebruikt nu de twee kleuren groen in zijn huisstijl. De nieuwe stijl zal eerst verschijnen in communicatiemateriaal, maar zal vanaf 2024 ook te zien zijn in nieuwe automodellen. Dat gezegd hebbende, lijkt het er nog niet op dat dit van toepassing zal zijn op de Superb en Kodiaq.

Volgens Skoda is de nieuwe "Corporate Identity" de grootste verandering op dit gebied in drie decennia. Dertig jaar geleden zat het merk midden in een overname door Volkswagen, dat naast veel modernere auto's ook bijvoorbeeld het zwart/groene logo bracht dat de Felicia en Octavia van toen sierde.

 

Emily A.

Vorig NieuwsZenvo V12 Hybride Hypercar:
Volgende NieuwsDodge Charger Super Bee auto: