Nieuwe 2023 Chevrolet Blazer:

Nieuwe 2023 Chevrolet Blazer:

Opgedoken als concurrent van Tesla Model Y en opvallende elektrische SUV met 549 pk.

General Motors heeft de nieuwe Chevrolet Blazer EV onthuld, die de belangrijkste concurrent van het bedrijf zal zijn voor de Tesla Model Y en Ford Mustang Mach-E.

Net als de Ford Mustang Mach-E zal de opvallend stijlvolle elektrische crossover worden verkocht naast een mechanisch niet-verwante ICE-auto die een naam draagt die het bedrijf al tientallen jaren gebruikt.

De EV zit lager en heeft een grotere wielbasis dan de ICE-auto, is meer gevormd aan de zijkanten en heeft een kenmerkende spiraalvormige lichtbalk en verlicht embleem aan de voorkant.

De Blazer EV is verkrijgbaar in vier uitrustingsniveaus en heeft een actieradius van 397 tot 514 km, waarmee hij een voorsprong heeft op de 482 km van de 4,1 ton zware Hummer EV.

Alle voertuigen krijgen een infotainment systeem met 17,7 inch aanraakscherm, met een oplaad snelheid in de auto van 11,5 kW, en kunnen worden opgeladen met snelheden tot 190 kW.

 

Entry-level 1LT-modellen hebben alleen voorwielaandrijving, en vierwielaandrijving is een optie voor de 2LT- en RS-modellen.

De topmodellen van de prestatiegerichte SS hebben standaard vierwielaandrijving en een agressievere carrosserie, met onder meer een tweekleurige kleurstelling, een zwart dak, een op maat gemaakte grille en 22-inch wielen.
De SS-variant krijgt ook een flinke boost in prestaties dankzij een dubbele motoropstelling met 549 pk en 878 Nm koppel om gelijke tred te houden met de Tesla Model Y. SS-modellen profiteren ook van een "wow"-modus (breed-open wattage) die de EV van 0 naar 100 km brengt in minder dan 4,0 seconden.

De Blazer werd voor het eerst geïntroduceerd in 1969 als een blokkerige, capabele tweedeurs SUV bedoeld om de concurrentie aan te gaan met de Ford Bronco. Hij werd drie generaties lang verkocht tot hij in 1995 werd vervangen door de Tahoe.

In tegenstelling tot de ICE Blazer zal de EV-versie gebruik maken van het revolutionaire nieuwe EV-platform van de derde generatie van het bedrijf en uitgerust zijn met dezelfde Ultium- accu technologie als de GMC Hummer EV en Cadillac Lyriq.


Hoewel de Blazer waarschijnlijk een grote hit zal zijn in de VS en Canada, is hij in Europa nog niet volledig operationeel, vijf jaar nadat GM zijn zustermerken Opel en Vauxhall verkocht aan de PSA Group, die nu deel uitmaakt van Stellantis.

 

Emily A.

 

 

Vorig NieuwsPorsche heeft zijn nieuwe luxe elektrische SUV gelanceerd:
Volgende NieuwsHet einde van een tijdperk; Opel heeft besloten te stoppen met de productie van de Insignia: