Hyundai Inoiq is gestopt met de productie:

Hyundai Inoiq is gestopt met de productie:

De Hyundai Inoiq was uit productie en eindigde nog voor hij kon beginnen.

De 2016 Hyundai Ioniq was fenomenaal vanwege deze aandrijflijn keuze. Drie verschillende elektrische aandrijflijnen in één auto dan dit was ongekend. De ietwat Prius-achtige liftback-carrosserie van de Ioniq heeft daarentegen unieke voordelen, want hij heeft een uiterst handige indeling.

Mede daarom kenden we de volledig elektrische Ioniq vanaf het begin als een zeer efficiënte EV, die ondanks het kleine accupakket dankzij dit lage verbruik nog steeds zeer bruikbaar is. Tot op de dag van vandaag behoort de Ioniq tot de beste modellen op dit gebied, waarmee hij zelfs Tesla in een lastig parket brengt als het gaat om efficiency. In 2019 kreeg de Ioniq-serie een make-over, en kreeg de EV een 36 procent grotere accu. Overigens was de plug-in hybride Ioniq lange tijd de zuinigste PHEV van ons land. Het feit dat we hem in de oorspronkelijke lijst daarbij over het hoofd zagen, zegt veel: De Ioniq was een stille kracht, onopvallend maar ook in veel rationele opzichten erg goed.


Het beste jaar qua verkoopcijfers was net voor de opmaak, want in 2018 verlieten 2.116 Ioniq de showroom in ons land. Maar ook 2019 was niet slecht: 2.056 stuks. Maar daarna daalde het aantal sterk en werden er dit jaar slechts 32 Ioniq's op kenteken gezet. In de zeven jaar dat het voertuig werd geleverd, was de elektrische versie veruit het populairst. In totaal werden er 5.174 verkocht, vergeleken met 2.367 hybrides en slechts 119 plug-in hybrides. Wie een beetje exclusiviteit wil uitstralen, kiest best een van deze PHEV's uit ons aanbod tweedehandswagens.


De Hyundai Ioniq 5, die vorig jaar werd gelanceerd, verschilt sterk van zijn naamgenoot. Integendeel, dit is geen stille krachtpatser, maar een van de meest opvallende auto's uit de huidige line-up. De Ioniq 5 is zeker geen directe opvolger van de gewone Ioniq, want hij is groter en duurder. Hyundai heeft er echter voor gekozen om de Ioniq op te waarderen tot een sublabel waar het in de nabije toekomst meer geëlektrificeerde modellen zal aanbieden.
 

Emily A.

Vorig NieuwsAvtoVaz; Verzoek om Lada Granta:
Volgende NieuwsFiat Panda 4X4 zal niet meer bestaan: