Fysieke knoppen zijn veel gemakkelijker te gebruiken dan infotainment schermen:

Fysieke knoppen zijn veel gemakkelijker te gebruiken dan infotainment schermen:

Tegenwoordig klagen critici graag dat fysieke knoppen geweldig zijn en touchscreens niet.

Het Zweedse tijdschrift Vi Bilägare deed een test die deze kritiek rechtvaardigde.

Het Zweedse tijdschrift testte 11 moderne auto's met touchscreen infotainmentschermen tegen de Volvo V70 uit 2005 om te zien welke auto het gemakkelijkst te besturen was. Om dat te weten te komen, werd de bestuurders in elke auto gevraagd een paar eenvoudige taken uit te voeren.

De bestuurders werd gevraagd de verwarmde stoelen aan te zetten, de binnentemperatuur met twee graden te verhogen, de ontdooiers aan te zetten, de radio aan te zetten en op bepaalde zenders af te stemmen, de boordcomputer te resetten en de richtingaanwijzers op de laagste stand te zetten.

Dit zijn allemaal nuttige taken die elke bestuurder tijdens een reis wil uitvoeren. In de 17 jaar oude Volvo V70 had de bestuurder slechts 10 seconden nodig om al deze taken uit te voeren. Bij 110 km/u kon de bestuurder dit allemaal doen op 300 meter.

Slechts twee moderne voertuigen hebben deze tijd in minder dan 10 seconden geëvenaard, en in het slechtste voertuig, de MG Marvel R, had de bestuurder 44,9 seconden nodig om alle opdrachten uit te voeren. In deze tijd legde het voertuig 1,3 km af.

Zoals eerder gezegd, is de bestuurder het grootste deel van de tijd niet op de weg gericht, maar op het navigeren door de menu's. En omdat de knoppen fysieke aanwijzingen geven, zijn ze gemakkelijker te gebruiken door ze gewoon aan te raken.

Maar niet alle schermen waren slecht. De Volvo C40 en Dacia Sandero presteerden ongeveer hetzelfde als de V70 oude stijl. Het kostte hen respectievelijk 13,7 en 13,5 seconden om deze functies aan te passen.
 

 

Emily A.

Vorig NieuwsNieuwe elektrische pick-up Ford F-150 Lightning: gegevens, actieradius:
Volgende NieuwsNieuwe elektrische SUV BMW iX1 2023: