Ford waterstof verbrandingsmotor:

Ford waterstof verbrandingsmotor:

Ford patenteert turbo-aangedreven waterstof verbrandingsmotor.

Ford heeft een techniek gepatenteerd die het gemakkelijker zou maken om waterstof als brandstof te gebruiken in een verbrandingsmotor. Dit is interessant omdat Ford zich, voor zover bekend, ook sterk richt op de batterij-elektrische auto.

Ford zou een methode hebben ontwikkeld om de verhouding tussen brandstof en lucht in de verbrandingskamers beter te regelen wanneer waterstof als brandstof wordt gebruikt in een turbobenzinemotor. In het kort komt het erop neer dat de waterstofmotor een veel magerder mengsel moet en kan gebruiken, wat betekent dat hij meer lucht met brandstof mengt. Dit voorkomt onder meer pingelen, dat snel een probleem wordt in een waterstofverbrandingsmotor omdat waterstof sneller brandt dan benzine.

Hydrogen engine


Het concept van waterstof als brandstof is heel anders en is in het verleden af en toe door autofabrikanten gebruikt. Interessant is dat er in 1807 al een interne verbrandingsmotor op waterstof bestond, een van de eerste interne verbrandingsmotoren ooit. In de moderne tijd is het vooral BMW dat veel tijd besteedt aan het verkennen van deze technologie, waaronder een vloot van vijftien 750hL's op basis van de E38 7-serie generatie. Deze auto's kunnen zowel op benzine als op waterstof rijden.
De redelijke voordelen van het gebruik van waterstof als brandstof zijn dat er grotendeels vertrouwde en traditionele technologie wordt gebruikt en dat er wat meer kan worden geëxperimenteerd. Daardoor blijven motorgeluid, motorkarakter en misschien zelfs handgeschakelde versnellingsbakken behouden. Misschien onderzoekt Ford deze methode juist voor de tweede categorie liefhebbers, want het is een nette manier om de verbrandingsmotor levend te houden voor een groep liefhebbers. We speculeren nu nog, maar het zou zeker leuk zijn om in de toekomst meer over dit concept te horen. Het was overigens vorige week, want Toyota is ook nog niet klaar met het combineren van waterstof en cilinders. 
 

Emily A.

Vorig NieuwsLotus Eletre SUV model:
Volgende NieuwsSsang Yong kon niet gered worden: