Fisker Ocean in Parijs:

Fisker Ocean in Parijs:

Voorlopige Europese prijzen en productie beginnen in november.

Het Amerikaanse Fisker neemt een volgeladen exemplaar van de elektrische Fisker Ocean mee naar de Autosalon van Parijs. Niet voor niets is de productie in Oostenrijk in november van start gegaan en staan de eerste leveringen gepland voor over enkele maanden.

Wie aan Fisker denkt, denkt misschien nog aan de Karma, die in 2012 debuteerde en net zo succesvol lijkt te worden. Deze Karma heet nu Karma Revero en is dus geen Fisker meer, Fisker zelf gaat het opnieuw proberen met onder meer Fisker Ocean. Deze volledig elektrische SUV is typisch voor het zonnige Californië, maar Fisker is de rest van de wereld geenszins vergeten. De auto is qua formaat vergelijkbaar met een BMW X3 en dus vrij compact. Fisker promoot hem tegelijkertijd in negen verschillende landen, waarvan zeven in Europa. De Ocean zal ook hier worden gebouwd (voor de hele wereld), meer bepaald bij Magna Steyr in Graz, Oostenrijk.

Nu de lancering van de Fisker Ocean nadert, neemt Fisker een monster mee naar het Autosalon van Parijs. De topversie, de Fisker Ocean Extreme, is er vanaf 17 oktober. Deze versie biedt onder meer vierwielaandrijving en een actieradius van 630 km. Voor dat geld heeft hij ook een panoramisch zonnedak en een 17,1-inch touchscreen. Ocean Extreme heeft zelfs ingebouwde zonnecellen die tot ongeveer 2.400 km gratis kilometers per jaar moeten opleveren.

Prijzen Frankrijk:
De Fisker Ocean Extreme gaat in Frankrijk 69.950 euro kosten en dit, Er is onder andere ook een instapversie genaamd de One, die precies dezelfde prijs heeft en zich onderscheidt door andere wielen. Een stap lager vinden we de Ocean Ultra. Die kost €57.500, rijdt met 610 km iets minder ver en heeft een iets minder indrukwekkend geluidssysteem. Ook verwarming op de achterbank lijkt hier te ontbreken. De basisversie heet Fisker Ocean Sport. Deze versie rijdt met 440 km beduidend minder dan de anderen en heeft een enkele elektromotor die de voorwielen vanuit de neus aandrijft. Hij werkt ook zonder de 'California Mode', die alle (echt alle) zij- en achterruiten en het grote glazen dak opent, waardoor je je bijna een passagier in een cabriolet waant. Desondanks sport hij een zonnedak en ook hier is een 17,1-inch touchscreen standaard. De prijs van deze iets minder ruime versie is ook ongelooflijk laag: 41.900 euro.


 Nederland behoort niet tot de negen geselecteerde landen. Dat zijn de Verenigde Staten, Canada, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen en Zweden.


Emily A.

Vorig NieuwsBentley Bentayga Hybrid; Plug-in Hybrid Verfijnd:
Volgende NieuwsAlpine A110 R debuteert op 4 oktober: