De productie van de Hongi S9 Hypercar is in gevaar.

De productie van de Hongi S9 Hypercar is in gevaar.

Italianen maken zich zorgen over de productie van de Hongi S9 Hypercar.

De productie van de veelbelovende hypercar Hongqi S9, gebouwd door de joint venture Silk-FAW, staat op losse schroeven. De nodige financiële middelen zijn nog niet binnen. De Italiaanse regio, waar de productie van de S9 zal plaatsvinden, maakt zich zorgen.

We gaan even terug naar 2019. Toen toonde het Chinese luxemerk Hongqi van FAW op de IAA in Frankfurt de S9 Concept. Een buitengewoon krachtige hypercar met een al even extreem exterieur. Vorig jaar presenteerde Silk-FAW zijn productieversie. Het is een gigantisch beest met een vermogen van 1.419 pk, aangedreven door een 4,0-liter twin-turbo V8 en een elektromotor. Een plug-in hybride waar Hongqi 99 exemplaren van zal bouwen. Tenminste, dat is de bedoeling. De productie zou volgend jaar van start moeten gaan, maar de fabriek waar de productie zal plaatsvinden is nog niet vastgesteld.

Die fabriek komt in Reggio Emilia, bij Modena, in Italië, maar de lokale overheid begint een beetje ongeduldig te worden. Volgens Automotive News wil de regionale overheid nu iets zien van Silk-FAW. Het Amerikaans-Chinese samenwerkingsverband tussen Silk EV en FAW heeft toegezegd een miljard euro in het project te investeren, mede door de komst van meer supercars naast de S9. Daartoe werd zelfs de veelgeprezen ontwerper Walter de'Silva aangesteld als hoofd van de ontwerpafdeling. Maar nu zou Silk-FAW niet eens de hypotheek kunnen krijgen om de fabriek te bouwen. "Ze moeten ons vertellen of het project nog doorgaat en zo ja, of er de nodige liquide middelen zijn. We maken ons duidelijk zorgen", aldus Vincenzo Colla, die belast is met de economische ontwikkeling van de regio door de regering.


Uit de verklaring die Silk-FAW aan persbureau Reuters heeft gegeven, blijkt duidelijk dat de zaken uit de hand lopen. Volgens directeur Katia Bassi zou er sprake zijn van "een grote verscheidenheid aan problemen, waaronder financiële kwesties." Dat is in ieder geval eerlijk. Hij zegt echter dat het doel nog steeds is om auto's in Italië te produceren en dat er gewerkt wordt aan het binnenhalen van de eerder genoemde 1 miljard euro.

 

Emily A.

Vorig NieuwsABT; Over de Audi RS3:
Volgende Nieuws2023 Cupra is geboren - Crash Test