Audi RS e-Tron E2 serie:

Audi RS e-Tron E2 serie:

Audi RS e-Tron E2; nieuw dak, lichter en aerodynamischer voertuig.

Audi blijft oranjegrijze racewagens introduceren voor disciplines waar het gloednieuw is. Al komen de Duitsers vandaag met iets heel anders dan het Formule 1-concept. Het gaat om de RS Q e-tron E2 die Audi voor de tweede keer naar een Dakar-overwinning in de klasse van de elektrische auto's heeft gestoken. Ondanks de sterke gelijkenissen in uiterlijk met zijn voorganger, is hij aan de buitenkant volledig nieuw. Het resultaat is een lichtere en aerodynamisch efficiëntere antilope voor de woestijn.

Audi verwijderde het achtervoegsel E2 om de evolutie te vieren. Het sierde ook de laatste testauto van de Groep B rally-Quattro van weleer. Zonder die toevoeging was de RS Q e-tron prima voor Audi's debuut op de Dakar-startlijn dit jaar. De krachtbron boekte meteen zijn eerste succes: In maart van dit jaar eindigde een van de woestijnrally's waaraan de auto deelnam in Abu Dhabi in een overwinning.

Hoog tijd voor verdere ontwikkeling. Het merk zei niets over een wijziging aan de 680 pk range-extending elektrische aandrijflijn, maar de carrosserie werd volledig onder handen genomen. Elk paneel is anders dan het vorige. Hoewel het minimumgewicht voor deelname aan de race is verhoogd van 2.000 naar 2.100 kg, profiteert Audi toch van het gewichtsverlies: de oude versie had overgewicht en woog daarom voorheen meer dan 2,1 ton.
Hoognodige airconditioning:
Aerodynamisch is de RS Q E-tron ook verbeterd, waarbij Audi 15 procent minder luchtweerstand heeft gekregen. Daarnaast is de tractiecontrole aangescherpt, zodat er minder energie verloren gaat wanneer de auto door de lucht vliegt of tractie verliest. Andere verbeteringen zijn minder belangrijk. Zo werkt de broodnodige airconditioning nu periodiek in plaats van continu, zonder significant minder effectief te worden.

De volledig nieuwe carrosserie, met een praktischer constructie, maakt de reservewielen gemakkelijker bereikbaar, zodat het verwisselen van een band minder tijd kost, wat vaak nodig is in rotsachtige woestijnen. Bovendien hebben de Rotiform-wielen een nieuwe look gekregen, waardoor ze gemakkelijker te gebruiken zijn door monteurs.

We zullen zien of de E2 vanaf 1 oktober competitiever wordt. Dan begint de Rallye du Maroc, waar de ontwikkeling voor het eerst te zien was. Of Audi beter presteert in de Dakar-rally moet begin 2023 duidelijk worden.

 

Emily A.

Vorig NieuwsVolkswagen nieuwe serie Tavendor SUV:
Volgende NieuwsDe Chinezen willen Geely Automobile Reanult kopen: