2022 Fiat 500 Elektrisch

2022 Fiat 500 Elektrisch

De Fiat 500 is herboren als elektrische auto. Hij heeft een indrukwekkende actieradius van 199 mijl en behoudt zijn iconische uiterlijk, maar is nu groter en zwaarder dan ooit.

De Fiat 500 is herboren als elektrische auto, maar behoudt zijn belangrijke retro-chique uitstraling en je kunt hem nog steeds gebruiken als hardtop of cabriolet. Hij is nog steeds groter en zwaarder dan voorheen en concurreert met enkele krachtige EV-alternatieven zoals de Honda e, Mini Electric, Renault Zoe en Peugeot e-208.

In plaats van een heleboel ingewikkelde details aan de buitenkant toe te voegen, ging Fiat terug naar de basis en maakte de 500 zachter, ronder en nog minimalistischer dan voorheen. Het is alsof je opa plotseling de geverfde kam liet vallen en in plaats daarvan zijn haar scheerde. Gladder, eenvoudiger, cooler.

Om te beginnen zijn de koplampen van de oude auto vervangen door twee halfronde lampen met gebogen dagrijverlichting die uit de motorkap steken.

Vlakke deurgrepen en verborgen meters zijn vrijwel het enige verschil dat je van opzij ziet, en het ontbreken van een uitlaatpijp maakt duidelijk dat je de nieuwe auto van achteren bekijkt.

Fiat 500 Electric

Oké, de nieuwe Fiat 500e lijkt van buiten op de oude auto, maar van binnen is het een heel ander verhaal. In plaats van traditionele wijzerplaten is er een gloednieuw digitaal 7,0-inch display, en aan de voorkant krijg je een groot 10,25-inch touchscreen met draadloze Apple CarPlay en Android Auto smartphone spiegeling.

Fysieke bedieningselementen voor verwarming en airconditioning zijn gegroepeerd onder het centrale touchscreen, en een auto met benzine- of dieselmotor heeft een opbergbak waar je de versnellingspook vindt.

De ruimte voorin is goed voor twee volwassenen en er zijn redelijke opbergmogelijkheden, maar op de achterbank zitten slechts twee personen en die moeten overigens vrij klein zijn. Een kinderzitje plaatsen is ook bijna onmogelijk, terwijl de kofferbak van de 500 prima is voor de wekelijkse boodschappen, maar verder niet veel. Het is tenslotte een stadsauto.

 Als je nog niet klaar bent om over te stappen op een elektrische motor, vrees dan niet: Fiat blijft naast dit nieuwe model nog een tijdje de 'oude' 500 met een mildere hybride benzinemotor verkopen.
De Fiat 500e wordt geleverd met een 23,7kWh batterij met een actieradius van 115 mijl of een 42kWh batterij met een actieradius van 199 mijl. Dat is beter dan een Honda e of Smart EQ, maar slechter dan een Renault Zoe. Je kunt je 500 opladen met een driepins stopcontact, maar dat duurt letterlijk de hele nacht. U kunt beter de optionele 7,4 kW wandkast aanschaffen waarmee de accu's in iets meer dan zes uur volledig zijn opgeladen.

Fiat 500Electric

U zult ook extra willen betalen voor de 11kW laadkabel, die de zaken aanzienlijk zal versnellen, maar het is vervelend dat Fiat er extra voor rekent.

De snelste manier om de grotere accu in de nieuwe Fiat 500 op te laden is met een 85kW snelle openbare lader. Deze kunnen in 35 minuten van leeg naar 80% laden en in slechts vijf minuten een nuttige 30-mijlslading toevoegen.

De Fiat 500 wordt geleverd met een 95 pk sterke motor die hem in 9,5 seconden van 0 tot 100 km/u kan versnellen, of een 118 pk sterke elektromotor met voldoende vermogen om in negen seconden van 0 tot 100 km/u te accelereren. Het klinkt niet als veel, maar de nieuwe 500 haalt 0-30 km/u in drie seconden, wat behoorlijk snel is in de stad en sneller dan de meeste kleine stadsauto's.

Ook handig in de stad is de automatische noodrem van de nieuwe 500, die voetgangers en fietsers op je pad detecteert en automatisch remt als hij denkt dat je er tegenaan gaat botsen. Daarnaast is er de adaptieve cruise control die voor u optrekt en afremt op snelwegen, zodat u een veilige afstand houdt tot uw voorligger.

Er zijn drie rijmodi: Normaal, Range en Sherpa. De Range-modus gebruikt de motor om de accu's op te laden wanneer u remt om de actieradius van de Fiat 500 te vergroten, terwijl het Normal-model dit "regeneratieve remeffect" vermindert.

De Sherpa-functie beperkt de topsnelheid van de Fiat 500 tot 50 mph (minder dan 93 mph) en schakelt de airconditioning uit. Deze extreme maatregelen komen van pas in geval van nood, wanneer u echt elke laatste kilometer moet afleggen om een oplaadpunt te bereiken.

 

Emily A.

Vorig NieuwsMercedes-Benz C-Klasse prijs en kenmerken:
Volgende NieuwsDe elektrische MINI Aceman crossover arriveert in 2024: